Några dagar samlade

Måste skriva lite nu kände jag. Både för att Robin påpekade att jag bara har laddat upp bilder, och för att jag har mycket att berätta om. Haha. Vart ska jag börja? xD

Onsdag förra veckan

Då var vi ju och kollade på får, lamm, grisar, kultingar, getter och killingar. Vi var dit på djurkunskapen. Först skulle vi kolla om det hade kommit några lammungar. Och när vi kom dit så fanns det massa söta lamm. Två tackor hade lammat för bara nån dag sen. Så dom var jättesmå och söta. När vi kom dit så var det också en tacka som höll på och skulle lamma. Så då fick vi se på. Första lammet hade fastnat så hon som jobbade där just då fick stoppa in armen och vrida på lammet, för det låg som ett U. Och alla kom ut och överlevde. Då blev man glad. För vi trodde att det första lammet skulle dö. Sen fick vi väga alla lammen. Och kolla så dom äldre hade fått tillräckligt med mat och så.
Sen for vi vidare till grisarna. Först ville dom inte komma ut ur de små husen. Men efter ett tag så tordes dom komma ut. Dom var supersöta. Men feg. Jag var rädd för dom stora suggorna, haha. Grisar är ju farliga djur. Men jag tordes klappa den. Äckligt hår hade den. Haha. Griskultingarna tordes sig inte fram och hälsa. Och om man hade lyft upp dom så dom hade börjat skrika så riskerade man väl att få en stor gris jagandes efter sig. Och då är det fan kört kan jag säga. Man tror inte att en sån klumpig och stor gris på flera hundra kilo kan springa så fort. Men tydligen så kan dom de.
Efter vi hade hälsat på hos grisarna så for vi vidare till getterna. Det första vi såg var en liiiten killing. Kanske en timme gammal. Supersöt. Den var fortfarande lite blöt, så gammal kan den inte ha varit. Sen lekte vi lite med de äldre killingarna. Dom som ska tugga på alla kläderna och allt som dom kommer åt, tex mitt hår. Hahah. Men söt var dom med. Alla skulle sitta i knät, haha. Sen var det några fler killingar som också var kanske nåt dygn gamla. Dom var lika söt dom med. En utav dom var utan mamma. Så vi fick mata den med nappflaska. Och sen följde den efter oss vart vi än gick. För den var så liten så den kunde komma emellan springorna där dom skulle vara. Blev kär i den. Men ja, sen for vi tillbaka till skolan.

Torsdag förra veckan
Ja då började vi dagen med att köra traktor. Det gick typ hur bra som hellst för mig. Jag körde själv i en egen traktor hela lektionen, haha. Bra gjort av mig. Från början skulle vi testa att starta i uppförsbacke. Det var super enkelt. Bara att hålla in kopplingen och bromsen samtidigt. Och släppa på kopplingen till man börjar fara iväg, då släpper man bromsen. Easyyy. Efter det så skulle vi köra nån skogsbana. Var inte speciellt svårt. Typ bara att köra vanligt. Sen tränade jag på att koppla släp och lasta pallar. Riktigt svårt att backa med släp. Måste jag verkligen träna mer på. Lasta pallar gick bra. Sen när jag hade en pall med typ en kloss på så skulle jag köra slalom med det. Lyckades att köra slalom både frammåt och bakåt utan att vicka klossen. Riktigt stolt över mig själv. Haha. Sen fick vi två påskägg att dela på för vi var så duktiga på att köra.
Sen på lunchen så fick vi tårta till efterrätt. Helt otroligt. Men den var god. Trodde inte man kunde få tårta på skolan, men tydligen, haha.
Efter det hade vi estet. Då skulle vi blåsa ut ägg och måla. Jag lyckades iaf att blåsa ut ägget. Och sen målade jag bara nåt fult vanligt, haha. Det blev några krashade ägg iaf. Flera som tappade det. Men dom lyckades göra värsta konsten av det ändå. Haha. Vi fick även ficka på den här lektionen. Av Amanda och Rebecka, för att dom har ramlat av flera gånger när vi har ridit. Dom hade verkligen lyckats med sina bakverk, mums så goda dom va. Sen hade jag en mattelektion och sen slutade jag.

Fredags
Ja vad hände då? Hmm. Jo jag klev upp som vanligt, duschade och gjorde mig iordning. Och sen kommer jag på, juste fan det är ju fredag! Jag ska ju rida idag! Så då får pappa skjutsa in mig till ås. För det gick knappt nå bussar för det var en röddag. Och sen rider jag och så. Tycker att jag tar extra lång tid på mig men icke. Jag får stå och vänta på bussen en halvtimme ändå. Sen när jag kommer in till stan så är det meningen att jag ska få vänta 45 minuter till, på att nästa buss ska gå. Så jag går och köper en BJ som jag och Marielle skulle dela på när jag kommer hem. Men sen slutade mamma jobba en kvart innan bussen gick. Så då åkte jag med henne istället. Skönt att slippa åka buss med ridkläder. Det är inte speciellt frestande alla gånger. Haha.

SKRIVKRAMP

Lördags
Då var det ju Nilssonspimpeln. Det är en pimpeltävling som hela min släkt på mammas sida har fixat. Vi har den varje år. Och det är himla roligt. Först så samlades alla hos momma och moffa. Träffades och sa hej till varandra och så. Sen for vi vidare till sjön. Alla borrade sig ett varsitt hål i isen. Och började pimpla. Som tur var så va ju solen framme. Det var verkligen superhärligt. Vi satt där och solade. Och sen gick vi upp och grillade. Vi gjorde kolbulle, och grillade vanlig korv. Mums vad gott det var. När vi hade fikat klart så fortsatte vi att pimpla. Jag fick inte en ända fisk. Så jag gav upp. Gick och pratade med alla istället. Sen av nån konstig anledning så startades ett snöbollskrig. Hahah. Det var roligt avslut på den dagen. Barn som vuxna, alla var med. Fick mej en del snö innanför tröjan, haha. Sen for vi tillbaka till momma och moffa igen. Och där fortsatte traditionen. Vi åt ett "ägg". Vi gör det varje år. Och det består av grädde och en aprikoshalva(tror jag). Så då ser det ut som ett ägg. För aprikoshalvan ser ut som äggulan. Det är också en såndär tradition vi har.

Idag
Idag var vi ut på locknesjön. Pappa & Linnea och Marcus åkte skoter dit. Men eftersom vi ät 6 pers i familjen, och har bara två skotrar. Så måste några åka bil dit. Vilket jag inte har något emot. Charlie vill ju också följa. Och jag tror inte att han gillar att åka skoter, haha! Men när vi då väl är på våran egna bestämda plats, så sätter vi alla oss i en varsin stol. Och alla bara njuter av solen och värmen. Hääärligt. Sen tänder pappa upp en eld, också grillade vi korv och pinnbröd. Gott var det! Och längesen man åt pinnbröd. Mums. Sen fortsatte vi att sola. Och sen efter några timmar så for vi hem igen. Då satt vi oss på "altanen"(blivande altan) och fortsatte att sola. Gud vad härligt det var! Men det satt ju sina spår. Nu är jag fräkning som bara den. Usch. Jag är less på mina fräknar, jag har ju trots allt sett dom hela livet. Jaja, sluta klaga nu Julia. Sen for vi på Spader kung och åt pizza till middag. Jag tog typ nån panpizza, ja god var den iaf. Sen for vi hem och packade. Och nu är jag hos mamma.

Usch vad skrivkramp jag har nu. Ni fattar inte vad jobbigt det är att skriva såhär mycket xD Ni som orkade läsa allt får massa beröm, för vem fan orkade de? xD Jaja, nu orkar jag inte skriva nåt mer iaf. Men jag kanske skriver imorn? Vem vet?;)

Nu ska jag iaf sova. Godnatt på er.


Kommentarer
Postat av: Amanda

haha vad bra att kakorna var uppskattade :)

2010-04-05 @ 19:52:55
URL: http://aaadnama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0