Godmorgon alla glada

Idag måste ni ju rösta! Jag är än så länge för ung för att rösta, så nu får jag hoppas på att ni gör det bra nog utan mig. 

Det jag alltid undrat över är när man frågar nån vad den ska rösta på. Och personen vill inte svara för att det är hemligt. Jag tycker att om man ska rösta på ett parti så borde man väl stå för det? Då borde man kunna svara på en sån enkel fråga som "vad ska du rösta på?". Så jag förstår inte riktigt varför det är så hemligt. Jag skulle inte precis komma fram och slå ner den om den säger "fel" parti.

En annan sak är hur mycket man tjänar. Visst om man har dåligt betalt kanske man inte vill säga det. Men om man har en vanlig svensson-lön, varför skämmas över att säga det? Allt som har med pengar att göra är tydligen väldigt hemligt. Som min pappa. Vi har ju nyss byggt om huset hos han. Så jag frågade lite snällt sådär hur mycket utbyggnaden gick på. Och han ville ju såklart inte säga det. Men visst, han kanske tror att jag ska gå och skryta ifall den kostade mycket. Och man ska ju inte prata så mkt pengar, utan om det är fint så spelar det ingen roll vad det kostar. Men jag blir ju nyfiken. Man vill ju ha en liten aning om vad huset är värt och så. 

Jaja, det är väl bara hur världen har blivit uppbyggd. Pengar styr världen. Och man är för rädd för att få konsekvenser ifall man berättar vad man röstar på. Det är väl bara nåt man får leva med helt enkelt.

Vi hade ju skolval på skolan. Då visste jag inte riktigt vad jag skulle rösta på. Men efter flera lärare berättat om olika partier så bestämde jag mig för socialdemokraterna. Så jag röstade på sossarna. Det lär väl vara för att jag är uppväxt med en familj som inte tjänar så bra. Så då vill jag att alla som är "fattig" ska få det lika bra som dom "rika". Sen lär det nog vara för att jag vet att inom det jag vill jobba med så är det inte så höga löner. Så då vill jag väl inte att dom ska ha så jag måste skatta bort det mesta. För då kan jag inte överleva på det arbetet jag vill jobba med.
Jaha, då vet ni lite vad jag tycker. Kommentera gärna om ni tycker nåt annat. Ni är dålig på att kommentera min blogg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0