Blogghjälp



Nu ska jag försöka att förklara hur man skriver en egen text i kommentarsfältet.

Klicka här

Jag vet inte om jag kan förklara så mycket bättre. Men jag kan försöka.

Som jag förstår det så ska man först gå in i kodmallar. Sen ändrar du i rullisten så du kommer till Entry page.

Där ska du ju leta upp texten som ser ut ungefär såhär.

Kommentar: <br />
    <textarea name="comment" onchange="doChange(this)" cols="52" rows="7"></textarea>



Då lägger du in din text i den kodraden på det här stället

<textarea name="comment" onchange="doChange(this)" cols="52" rows="7">Din text här!</textarea>



Sen ska du lägga in en till kod för att texten du skriver ska försvinna när du klickar i rutan. Då ska du lägga in så att det blir såhär. Den tjocka texten är det du ska lägga in.

<textarea name="comment" onchange="doChange(this)" cols="52" rows="7" onFocus="this.value=''; this.onfocus=null;">Din text här!</textarea>

Sen är det ju bara att spara, och kolla så att det funkar.

Ni ser ju om ni går in på länken där uppe, så ni har gjort rätt.


Sen ska jag väl försöka att förklara hur man ändrar texten på skicka knappen.

Gå in i kodmallar och ändra till entry page.

Där letar du upp stycket som ser ut ungefär såhär.


   <form class="commentform" action="${AppUrl}index.bd?fa=comment.insert" name="commentForm" method="post" onsubmit="doSubmit(this)">
    <input type="hidden" name="commentid" value="${CommentID}" />
    <br />
    <strong>Skriv till mig här:</strong> <br /> <br />
    Ditt namn: <br />
    <input type="text" name="author" onchange="doChange(this)" value="" size="42" maxlength="255" />
    <input name="remember" onclick="doCheck(this)" type="checkbox" value="1" id="remember" />Är du stammis?<br />
    <br />
    Din epost: <br />
    <input type="text" name="authoremail" onchange="doChange(this)" value="" size="42" maxlength="255" />
    <br />
    Din blogg: <br />
    <input type="text" name="authorurl" onchange="doChange(this)" value="http://" size="42" maxlength="255" />
    <br />
    Vad har du på hjärtat? <br />
    <textarea name="comment" onchange="doChange(this)" cols="52" rows="7"onFocus="this.value=''; this.onfocus=null;">Klicka här för att skriva</textarea>
    <br />
    <input class="formbutton" type="submit" name="submit" value="Låt mig se kommentaren!" />
   </form>

Sen är det bara att ändra som du vill. Det som jag har i fetstil är det du kan ändra. Den sista, är det som hamnar i skickaknappen.



Lycka till! Och om du inte förstår eller hittar så får du leta noggrannare, eller i värsta fall fråga igen ;)

Haha, det där var jobbigt att förklara. Det känns som att jag bara har skrivit av designadinblogg.se

Kommentarer
Postat av: Gina

tack. nu gick det faktiskt bättre:p

2009-07-23 @ 08:10:01
URL: http://jejna.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur lägger man upp videoklipp och sånt på sin blogg?

liksom låtar från youtube o så?

HJÄLP

2009-07-25 @ 15:48:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0